O nama

Miodrag Azanjac

Asocijacija flautista Srbije “Miodrag Azanjac” osnovana je 2002. godine kao neprofitabilna strukovna organizacija koja okuplja sve generacije flautista u našoj zemlji. Sedište Asocijacije je u Muzičkoj školi “Kosta Manojlović” u Zemunu.


Brojnošću svojih članova i razuđenošću po svim muzičkim školama a time i celokupnoj teritoriji Srbije, zauzima u potpunosti svoje mesto u našoj sredini, kao strukovno udruženje iz oblasti kulture i obrazovanja.


Udruženje ove vrste nastalo je iz želje i potrebe za proširivanjem znanja mladih muzičara i njihovih pedagoga. U nameri da poboljša kvalitet rada i izvođaštva flautista u našoj sredini Asocijacija planira niz aktivnosti. Po ugledu na inostrane asocijacije ovog tipa, naša Asocijacija je organizator različitih programa koji imaju veze sa usavršavanjem nastave flaute u muzičkim školama, koncertne aktivnosti, izvođačke prakse...


Kada se uzme u obzir da svaka strukovna organizacija ovog tipa u svetu upravo oko sebe okuplja najveći broj flautista, jasno je da se i u našoj sredini javila potreba za ovakvom organizacijom.  
Jedna od osnovnih uloga Asocijacije je saradnja sa sličnim udruženjima i inostranim umetnicima i pedagozima.
Pored FLAUTA FEST-a, centralne manifestacije međunarodnog karaktera koji se svake druge godine održava u Beogradu, Asocijacija planira događaje tokom cele godine u zavisnosti od svojih materijalnih mogućnosti. Naša želja je da mladi muzičari međusobno sarađuju i imaju priliku da što više javno nastupaju.

 

Ciljevi Asocijacije (iz Statuta)

Predsednik Asocijacije je prof. Rastislav Menđan dugogodišnji pedagog u nastavi flaute.

 

 

O MIODRAGU AZANJCU

Miodrag Azanjac

“Prema popisu ostavštine prevashodno izvođač i tumač najčistijih gramatičara evropske umetnosti – Baha i Mocarta. Međutim, i kao izvođač i kao pedagog, bio sam pristalica onoga što je Isidora Sekulić označila kao “metafizički sluh”. Naime, mislim da je muzika,  kao i svekolika umetnost, oblast nadahnuća, što će reći udahnuća i izdahnuća božanskih spoznaja.”

 

“Najličnija mi je umetnička i pedagoška maksima: ono što udišeš to i izdišeš. Ako udišeš  Boga, Njega i izdišeš, ako udišeš đavola, njime se i dičiš. Zar to nije alfa i omega, bukvar i filozofija svakolike muzike, posebno flautske umetnosti? Srpska umetnost flaute bila je rukovođena ovom maksimom”.

 

Miodrag Azanjac je rođen 1932. godine u Kragujevcu. Maturirao je 1951. godine u Prvoj muškoj gimnaziji u Beogradu. Srednju muzičku školu i Muzičku Akademiju u Beogradu završio je 1958. godine u klasi profesora Jakova Srejovića sa odličnim uspehom iz glavnog predmeta, kao jedan od najsposobnijih studenata flaute.
Školske 1961/62. godine koristi stipendiju francuske vlade, boravi u Parizu i pohađa nastavu kod poznatog profesora Pariskog konzervatorijuma Gastona Krinela. U toku leta 1967. godine boravio je u Sieni (Accademia Chigiana) kod čuvenog flautiste Severina Gazzeloni-ja.


Još kao student primljen je u orkestar Beogradske filharmonije u kome je vrlo brzo postao prvi flautista. U Filharmoniji je ostao sve do 1970. godine kada prelazi u muzičku školu “Mokranjac” u Beogradu za stalnog nastavnika flaute. Uporedo sa radom u školi "Mokranjac", predaje flautu i u muzičkoj školi “Dr Miloje Milojević” u Kragujevcu, a 1974. postaje i njen direktor. Godine 1976. Miodrag Azanjac je izabran za docenta za flautu na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu.
Celokupna umetnička delatnost Miodraga Azanjca odvija se u više pravaca. Delovao je kao koncertni solista, kao vrsni kamerni muzičar (član nekoliko kamernih ansambala), orkestarski muzičar, a poslednjih godina kao umetnički rukovodilac ansambla “Hor flauta” čiji je i osnivač.


Njegova koncertna delatnost počinje još od studentskih dana. Nastupao je kao solista sa brojnim simfonijskim i kamernim orkestrima, solo sa čembalom ili klavirom, u Beogradu i u drugim gradovima Srbije i Jugoslavije. Naročito su bili zapaženi njegovi nastupi u muzičkim emisijama Radio Beograda.


Sa velikim uspehom je izvodio dela baroka, klasike, kao i kompozicije savremenih autora –stranih i domaćih. Prvi je flautista koji je kod nas izveo ciklus Bahovih i Hendlovih sonata, što je imalo velikog odjeka u našoj muzičkoj javnosti, a od muzičke kritike izuzetno pohvaljeno. Veliki broj kompozicija iz flautskog repertoara snimio je za potrebe Radio Begrada, među kojima se posebno ističu dela za solo flautu, flautu i čembalo, kao i više koncerata za flautu i orkestar.


Repertoar Miodraga Azanjca je vrlo bogat i zastupljeni su mnogi autori različitih epoha i stilova; Hendl, Bah, Vivaldi, Kupren, Mocart, Hindemit, Žolive, Debisi, Konjović, Josif, Vauda i drugi.
U izdanju PGP-RTB štampan je u kompletu od deset ploča izvođački opus Miodraga Azanjca pod nazivom “Umetnost flaute”.

 

Među brojnim kritikama moglo se pročitati:

Vrlo plodna i svestrana aktivnost Miodraga Azanjca bila je na polju kamerne muzike. Dugo godina je bio član Beogradskog duvačkog kvinteta i jedan od osnivača ovog našeg uglednog kamernog ansambla sa kojim je nastupao u mnogim evropskim i jugoslovenskim gradovima izvodeći dela domaćih i stranih autora. Kvinteti Ljubice Marić, Enrika Josifa i Milana Ristića snimljeni su na pločama u izdanju PGP-RTB. Miodrag Azanjac je bio član i jedan od osnivača kamerne grupe “Musica Humana” sa kojom je tokom četiri godine saradnje nastupao na brojnim koncertima.


Značajna i nezaobilazna je delatnost Azanjca kao orkestarskog umetnika u gotovo svim beogradskim orkestrima; Beogradskoj filharmoniji, orkestru Opere Narodnog pozorišta, Simfonijskom orkestru RTV Beograd, u kojima je godinama bio solo flautista i gostovao širom Evrope.


Za doprinos muzičkom stvaralaštvu u Beogradu i Srbiji, u oblasti koncertne i kamerne aktivnosti, Miodrag Azanjac je dobio sledeće nagrade:

Miodrag Azanjac je 1977. godine osnovao Hor flauta sastavljen od učenika i profesora srednjih muzičkih škola i studenata FMU. On je umetnički rukovodilac i dirigent ansambla koji je nastupao na velikom broju koncerata u Beogradu, Srbiji, na Opatijskoj tribini, televiziji i na koncertima u organizaciji Radio Beograda. Veći broj kompozicija pisanih za ovaj ansambl snimljen je za potrebe Radio Televizije Beograd. Muzička javnost i kritika su podržavale i pratile delovanje Hora flauta od njegovog osnivanja i u vremenu kada je ansambl stekao punu afirmaciju i postao značajno muzičko telo u našoj sredini.


U okviru umetničko – istraživačke delatnosti treba istaći esejistički rad “Mitos i logos”, predavanje na temu “Vreme flaute”, predavanja u okviru emisija Trećeg programa Radio Beograda i učestvovanje na Devetom međunarodnom kongresu za estetiku u Dubrovniku 1980. godine.


Decenijama, profesor Miodrag Azanjac pisao je eseje o flauti i muzičkom stvaralaštvu, ali je bio poznat i kao vrsni polemičar. Osim eseja i polemike do sada je u mnogim časopisima, zbornicima i listovima objavio brojne razgovore.